Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Železniční deník, 3. den: Zázrak jménem Rennes

Keltové, hrázděné domy, artyčoky… a vysokorychlostní trať, která vás pohodlně dopraví až do Paříže. Uhodli jste, které místo skrývá tyhle podklady? Jde o Rennes, hlavní město Bretaně, kde jsem strávil třetí den své pracovní cesty.

I tentokrát si pro nás kolegové ze SNCF připravili nabitý program, a tak jsme ve vlaku směrem na Rennes seděli už v 6:30. S počtem obyvatel okolo 200 tisíc a aglomerací s dalšími 700 tisící je Rennes největším a v mnoha ohledech nejvýznamnějším městem bretaňského regionu. Přispívá k tomu i fakt, že je od roku 2017 propojeno s Paříží vysokorychlostní tratí.

Ročně pojme Rennes 10 milionů cestujících, z toho 8,5 milionů přijíždí právě z Paříže, 1,4 milionu z Nantes a zbytek z ostatních, menších měst. Vysokorychlostní trať zároveň výrazně proměnila původní zemědělský ráz regionu, který dříve v rámci Francie patřil k těm méně rozvinutým.

Trať zde totiž pomohla k obrovskému rozvoji turismu a přitáhla do města investice. Některé firmy dokonce do Rennes přesídlily z Paříže, přičemž všechny shodně uvedly, že bez vysokorychlostní trati by o takovém kroku vůbec neuvažovaly. Atraktivita města se tím zásadně zvýšila, což se podepsalo i na nárůstu počtu obyvatel.

Velkou popularitu Rennes ostatně dobře ilustruje fakt, že se pro nové rezidenty staví 1100 bytu ročně, podle odhadů radnice by jich však na uspokojení současné poptávky bylo potřeba až 22 tisíc. Vypadá to skoro jako zázrak, viďte?  

Za tímhle „zázrakem“ však stála spousta práce a času. Pojďme se teď podívat na to, jak se v Rennes vlastně podařilo vysokorychlostní trať vybudovat. Jde o poměrně složitý proces, který nám ale v SNCF dokázali skvěle předat prostřednictvím detailních prezentací, workshopů a hlavně setkání s lidmi, kteří se na realizaci podepsali.

25 let práce za 3,4 miliardy Eur

Nejdřív pár čísel. Od myšlenky, že by sem trať někdy mohla vést, až po její zprovoznění vedla cesta dlouhá 25 let a celé to stálo 3,4 miliardy Eur. Na stavbě 182 km dlouhé trati se podílelo 15 000 lidi a vzniklo díky ní 1500 nových pracovních míst. Pro fajnšmekry ještě dodávám, že zde bylo použito 680 tisíc pražců, opravilo se 40 bretaňských nádraží, kam zajíždí TGV, a v rámci revitalizace bylo vysazeno 320 hektarů stromů.

Protože si místní politická reprezentace vzala projekt za svůj a rozhodla se, že z něj pro region vytěží maximum, stalo se prioritou zlepšení kvality cest door to door. Jinými slovy, cílem bylo co nejvíc zkrátit cesty z domova do práce a obráceně a zároveň dopravní infrastrukturu přizpůsobit tomu, aby se i doba strávená na cestě dala využívat k práci.

Zprovoznění tratě tak ve finále vedlo k reformaci celého regionálního konceptu veřejné dopravy a napojení všech spojů (autobusových, vlakových i cyklopruhů) na TGV směřující z nebo do Paříže.

Rennes investovalo do rozvoje regionu okolo 2 miliard Eur, které putovaly na opravy a budování nových silnic, cyklostezek, škol, školek, parků a další občanské vybavenosti. Ještě předtím ale město vykoupilo téměř všechny volné pozemky v sousedství stanice, aby se mohlo přímo podílet na rozvoji jejího okolí. Že se to podařilo na jedničku a atraktivita lokality kolem terminálu se tím zvedla dokládají mimo jiné ceny nemovitostí: zatímco běžně zaplatíte v Rennes za metr čtvereční 3700 Eur, v okolí stanice je to bezmála dvojnásobek.

Výsledek? V kraji enormně přibylo víkendových cestujících, kteří si přejí trávit volno mimo Paříž. Z vylepšení infrastruktury navazujícího na vybudování trati přitom netěžilo jen Rennes - například z blízkého menšího města Lorient se cesta do Paříže zkrátila o 48 minut.

A zajímavý je také vývoj zaměstnanosti, která se podle slov místních znalců 4 roky od zprovoznění trati prakticky nezměnila. Díky konkurenci totiž sice nějaké firmy zanikly, jiné ale zase přibyly. Největší rozdíl je nicméně v platech, kdy nově vznikající firmy poptávají mnohem kvalifikovanější pracovníky, což jde ruku v ruce s nadstandardním finančním ohodnocením. Lokální ekonomika tak rychle roste a s ní i životní úroveň obyvatel celého regionu.

Nezní to špatné, co říkáte? Tak co kdybychom se tím u nás inspirovali?

Každý starosta, který ví, že by v blízkosti jeho obce mohla vést vysokorychlostní trať, by se měl zajet do Rennes podívat a zažít vděčnost lidí, co tu žijí. Tahle mimořádná stavba jim totiž doslova změnila život.

Zásadní byl přitom přístup města, který by měl být v případě zvažování realizace vysokorychlostní trati alfou a omegou i u nás. Ať už se pro stavbu rozhodne obec, město, kraj nebo stát, nejprve je potřeba postarat se o výkup všech relevantních pozemků v okolí budoucí trati.

S pomocí odborníků je pak důležité pečlivě připravit plán jejich rozvoje, tj. stanovit, kolik na nich má vyrůst bytů a kolik z nich bude obecních, jaký prostor dostanou administrativní budovy, kde a jak velké budou školy a školky, které lékařské ordinace tu zajistit.

Tyto požadavky je poté nutné tlumočit developerům a ideálně za nejlepší cenu vysoutěžit toho, který se zaváže stanovený plán dodržet. Ano, na začátku bude sice obec muset investovat do výkupu pozemků a navíc strávit hodně času projektováním a plánováním, tahle investice se ale rychle zaplatí prodanými byty, pronájmem prostor a hotovou infrastrukturou.

V Rennes se přesně tenhle postup vyplatil a neexistuje důvod, proč by neměl fungovat také v Česku. Je mi sice jasné, že nemůžete vzít jeden úspěšný projekt a beze zbytku ho zopakovat jinde, učit se z dobrých příkladů ze zahraničí je však tou nejlepší cestou, jak dál růst. A to bych naší zemi moc přál.

ŽELEZNIČNÍ DENÍK, Den třetí

Po zprovoznění vysokorychlostní tratě se kolem terminálu v Rennes začalo masivně stavět

 

Autor: Milan Balahura | čtvrtek 4.11.2021 21:38 | karma článku: 12,25 | přečteno: 242x
  • Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 175x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 423x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 548x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Z mrazu konečně do tepla. Už dnes bude 17 stupňů, o víkendu i přes 20

26. dubna 2024  8:21

Chlad a mráz zřejmě končí. Meteorologové avizují už na pátek teploty přes patnáct stupňů, o víkendu...

Ukrajinci dočasně stahují tanky Abrams. Jsou zranitelné při nasazení dronů

26. dubna 2024  8:01

Ukrajina dočasně stáhla z boje americké tanky Abrams M1A1, které se ukázaly být zranitelné při...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik