Železniční deník, 4. den: Nádražní blues
O tom, co všechno jsme od Francouzů zjistili a proč i díky tomu stále věřím, že je budování vysokorychlostních tratí v naší zemi skvělý nápad, ale až později. Ve vlaku to přece jen drncá a já bych pro vás rád na víkend připravil ucelenější, nerozhrkané čtení.
Co jsme tedy zažili dnes? V 6 hodin ráno jsme vyrazili na východ Francie, konkrétně do Mylhúz (francouzsky Mulhouse), kde se nachází jedno z největších železničních muzeí světa. Už samotná cesta byla nicméně zážitek. Z Paříže se nejdřív jede na Lyon, a to nejstarší vysokorychlostní tratí ve Francii LGV SUD EST, která byla spuštěná v roce 1983. Poté se další vysokorychlostní tratí LGV Rhin-Rhone z roku 2011 pokračuje u Dijonu až do Mylhúz.
Tímhle způsobem překonáte 387 km, které Paříž od Mylhúz dělí, za pouhé 2 hodiny a 45 minut! Pro srovnání, nejmodernější český vlak Pendolino zvládne podobně dlouhou trasu z Plzně do Olomouce (357 km) za 3 hodiny a 59 minut.
V přepočtu to znamená, že vzdálenost kratší o 30 km jede o hodinu a čtvrt déle než francouzské vysokorychlostní vlaky na místních vysokorychlostních tratích. Jde o jednoduchý příklad ilustrující neocenitelných 40 let zkušeností, pro které je právě Francie tím nejlepším místem v Evropě, kde se můžeme o provozu vysokorychlostních tratí učit.
Po příjezdu do Mylhúz jsme se z nádraží vydali do železničního muzea Cité du Train, kam jezdí speciální jednotka Tramtrain – v podstatě taková vlaková souprava na tramvajových kolejích. V muzeu nás pak čekalo historické okénko o vývoji železnice, od první lokomotivy až po TGV. Dozvěděl jsem se tady taky řadu (pro milovníky železnic pikantních) zajímavostí.
Jestlipak třeba víte, jak vznikl náš normální rozchod kolejí 1435 mm? Jeho kořeny sahají až do starého Říma a odpovídá vzdálenosti zadků dvou koní, kteří vedle sebe táhli káru… No dobře, ve skutečnosti se jedná o tzv. Stephensonův rozchod, který vznikl v Anglii a je široký 4 stopy a 8,5 palce. „Aby se to dobře pamatovalo, že… Angličani jsou stejně divní,“ pronesl náš francouzský průvodce.
Na jedné z fotek z muzea pak najdete mimo jiné řez skladbou železniční tratě, z níž je patrné, jak složitá je její stavba. To však zdaleka není jediná komplikace, která rozvoj železniční infrastruktury zdržuje.
K největším výzvám evropské železniční dopravy doteď patří její mezinárodní propojení, jež primárně brzdí dvě stále stejné věci: rozdílnost kolejového rozchodu a napájecích soustav u jednotlivých národních dopravců.
Napájecí soustavy se sice daří aspoň částečně sjednocovat na výhodnější střídavé napětí, ale vzhledem k tomu, že i Česká republika používá dvě různé napájecí soustavy, jde o pořádně nákladný a zdlouhavý proces. Jediné štěstí je, že lze odlišné trakce překonat uvnitř lokomotiv, takže se nakonec můžete s tou samou dostat z Prahy třeba až do Paříže.
Čas v muzeu utekl strašně rychle, a tak nezbývalo než se připravit na cestu domů. Poslední chvíle před odjezdem jsme strávili na nádraží ve Štrasburku, které obslouží 20 milionů cestujících ročně. Tohle číslo z něj po pařížských a lyonském nádraží dělá největší železniční nádraží ve Francii. Současnou podobu získalo v roce 2007, kdy byl do provozu uveden 1. úsek LGV EST z Paříže do Štrasburku.
Abychom ale nekončili smutně nádražním loučením, mám pro vás ještě odpovědi na pár otázek, které v souvislosti s vysokorychlostními tratěmi dostávám nejčastěji:
- Co je pro rychlost vlaku omezující? A jak je možné, že nelze použít silnější elektrický motor, s nímž by jel vlak mnohem rychleji?
Omezující pro rychlost je vždy trolej, kterou sběrač nesmí strhnout. Proto se vždy při rychlostních rekordech říká strojvedoucímu, jakou maximální rychlost nesmí překročit, a konkrétní železniční trať je na novou rychlost nutné upravit.
- Jak dlouho trvá zastavit vlak, který jede rychlostí 300 km/h?
Jsou to přesně 3 minuty.
ŽELEZNIČNÍ DENÍK, 4. den |
Milan Balahura
Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?
Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.
Milan Balahura
Mnoho cyklistů - planety Země smrt?
Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...
Milan Balahura
Nedráždi Čínu bosou nohou!
Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?
Milan Balahura
Stará špína v Novém světe
Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...
Milan Balahura
Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?
Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců
Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...
Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad
Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...
Specialista na controlling - HO, dovolená navíc #x4FEf
INDEX NOSLUŠ s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat:
40 000 - 50 000 Kč
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 941x
Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.
S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.
Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.