Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Doprava zleva

A je to tady! Už zítra vláda projedná návrh státního rozpočtu, který se tentokrát nese v duchu výrazných škrtů. Uchráněna nezůstala ani oblast dopravy, na níž jsem si blíž posvítil. Jako správný sociální demokrat samozřejmě zleva.

Ano, sociální demokrat. Možná jste kvůli tomu právě přestali číst, vždycky mi ale přišlo fér hrát s otevřenými kartami. Stejně otevřeně tak zároveň přiznávám, že mi nepřijde správné kritizovat vládu bez toho, abych předložil alternativní návrh řešení – a skutečnost, že si teď s ČSSD nechtějí kluci (a holky) z vlády hrát, na tom nic nemění. A teď už k té dopravě.   

Green Deal jako by nebyl

Jenže on je! Přesto jako by na něj tvůrci vládního programu v oblasti dopravy zapomněli. Pokud jde o mě, jednou z odpovědí Česka na tuhle poměrně striktní zelenou vizi by měla být výstavba vysokorychlostních tratí (VRT). Ty šetří nejen přírodu, ale i čas a peníze lidí.

Podle zkušeností ze zahraničí je navíc velkým bonusem VRT rozvoj regionů, které trať protíná, včetně nových pracovních příležitostí a zvýšení životního standardu místních obyvatel (více o tématu najdete v mém článku Zázrak jménem Rennes).

V neposlední řadě jsou VRT s Green Dealem skvěle kompatibilní i díky předpokladu, že by se na ně stejně jako v jiných zemích, kde už fungují, přesunula většina osobní dopravy. Tím by se na konvenční železnici, která bohužel není nafukovací a další vlaky už se na ni prostě nevejdou, uvolnila kapacita pro dopravu nákladní a příměstskou.

Aby však celý tenhle řetězec zafungoval, je potřeba pustit se do budování nákladních železničních terminálů a regionálních překladišť, kde by existovala možnost naložit například nákladní auto dřevem, co nejblíž k cíli cesty.

Pokud by se poté TIRákům povolilo jezdit po silnicích jen nejkratší možnou cestou, přesunula by se většina nákladní silniční dopravy na železnici a silniční nákladní doprava by dominovala pouze na krátkých vzdálenostech.

Nejde přitom o žádnou utopii: příliš se neví, že na projektování VRT letos vůbec poprvé v historii naší země soutěžíme o unijní peníze se zbytkem Evropy v „hlavním balíčku“.

Je však nutné, aby byla vedle VRT definována jako prioritní i výstavba dalších klíčových železničních staveb, obdobně jako se o to vláda pokusila v programovém prohlášení u staveb silničních. Jedině tak mohou být na jejich realizaci čerpány prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury efektivně, tj. primárně na páteřní tahy, a ne podle toho, který starosta bude mít zrovna větší tlačenku na prosazení opravy tratě u sebe ve vsi.

Ostatně nekoncepční financování železničních staveb je jedním z důvodů, proč jejich cena stále roste, zatímco u silničních dopravních staveb je trend přesně opačný. Při bližším pohledu totiž zjistíte, že co se týče budování a oprav české železniční infrastruktury, zcela zde chybí konkurence – vždyť například výhybky má už léta pod palcem prakticky jediný dodavatel.  

Zeleně, ale s rozumem

Nejen vysokorychlostní tratě mohou pomoci k tomu, aby se nám v Česku lépe dýchalo, a Evropská unie zároveň nebyla naštvaná, že na její eko-aktivismus zvysoka kašleme. V rámci adaptace na Green Deal může vláda podniknout řadu dalších kroků, které mi bohužel v jejím programovém prohlášení chybí. Které to jsou?

  • Zrychlení přípravy dopravních staveb

Znáte ten vtip o počtu policistů, který vyžaduje výměna žárovky? Tak s realizací dopravních staveb je to u nás dost podobné. Aby nějaká stavba skutečně vznikla, je potřeba získat pro ni množství často ryze formálních razítek a poprat se s projekčním balastem typu vyhledávací studie, projektového záměru a dalšími ptákovinami, které jen zbavují lidi odpovědnosti.

Trvá to dlouho, stojí to spoustu peněz a nemá to žádnou oporu v zákoně ani rozhodovacích procesech. Řešení? Pryč s tím!

Stejně nesmyslnou roli hraje v celém procesu realizace dopravních staveb Centrální komise Ministerstva dopravy jakožto nesystémový orgán, který vznikl za pana ministra Bárty a nenese žádnou politickou odpovědnost.

Přesto schvaluje, které stavby vzniknou a které ne, místo aby se tenhle rozhodovací proces odehrával veřejně na nějaké politické platformě, kde budou dané projekty hodnoceny na základě předložené dokumentace s jasně spočítanou ekonomikou.

Co se pak týče dopravních staveb, jež mají vysloveně pozitivní dopad na životní prostředí, jejich realizaci by výrazně pomohlo, kdyby nemusely procházet procesem EIA. Na místě je tedy upravit zákony tak, aby se například na zabezpečení a elektrifikaci železnic, stavbu trolejbusových tratí nebo nabíječek na elektrická auta, které prokazatelně vedou k uhlíkové neutralitě, povinnost podstoupit EIA nevztahovala.

  • Územní řízení jen tam, kde to dává smysl

Elektrifikace stávající železnice, změna zabezpečovacího zařízení, zabezpečení přejezdů, rekonstrukce trakčního vedení…To všechno jsou úkony, u nichž se nyní vede řízení o umístění stavby (územní řízení) a zbytečně se tak ztrácí čas.

V praxi jde totiž pouze o umístění či výměnu stožárů trakčního vedení, výměnu kabelů podél trati nebo přidání světel a závor na přejezd, což opravdu není to samé jako stavba nového nádraží. Žádný ze zmíněných úkonů zároveň nemá negativní vliv na životní prostředí, okolní zástavbu ani její obyvatele. Projektová příprava je tak u nich zbytečná (a zatraceně drahá).

  • Bezemisní a levnější MHD

Několik zásahů směrem k ekologičtějšímu fungování by rozhodně snesla i MHD. V první řadě je nezbytné deklarovat jasný limit omezující nákupy naftových autobusů, které by od roku 2025 měly nahradit autobusy na plyn, elektřinu nebo vodík, případně trolejbusy.

S tím neoddělitelně souvisí nastavení podpory samosprávám ve stavbě nabíječek, plniček na plyn, resp. vodík a trolejbusových tratí a vyhodnocení situace na jednotlivých dopravních tazích tak, aby dával přechod na bezemisní MHD smysl. Příklad?

Je hloupost kupovat elektrobus na linku, kde dnes jezdí autobus každých 10 minut, když ji může obsloužit mnohem levnější, úspornější a lehčí trolejbus.

K zefektivnění celého systému MHD by taky pomohlo, kdyby už nedocházelo k omezování hromadné dopravy provozované na vlastní riziko. Hromadná doprava v tzv. režimu open access je totiž výhodná jak pro stát, který za ni neplatí, tak pro cestující, jelikož je její kvalita často vyšší než u dotované MHD.

Nikdy by proto nemělo docházet k zakazování či omezování spojů, které fungují bez dotací a doplatků,jak k tomu nedávno došlo na Vysočině.

Naopak veškerá hromadná doprava provozovaná v závazku, ať už měst, krajů nebo Ministerstva dopravy, by měla vzejít z veřejné soutěže. Stačilo by připravit jednoduchou (a předvídatelnou!) metodiku, jak linky v závazku soutěžit, aby byly ve výsledku provozované za nejnižší možnou cenu.

Je totiž nehorázné, že kraje omezují veřejnou dopravu s argumentem, že chtějí šetřit, když se ani neobtěžují vysoutěžit pro ni nízkou cenu.

No a když už jsme u těch krajů… co kdyby byla hromadná doprava skutečně integrovaná? Představte si tu krásu, že byste z bodu A do bodu B cestovali na jedinou jízdenku (místo plné kapsy lístku na tramvaj, autobus a vlak) a a nemuseli brát ohled na to, přes jaký kraj jedete a v jakém integrovaném dopravním systému jste.

  • Dálniční známky pro všechna firemní auta

Auta patřící právnickým osobám (které nepodléhají mýtu) by měly mít dálniční známu automaticky započtenou v silniční dani. Firmám by to ušetřilo spoustu administrativy a do státního rozpočtu by přitekly finance za auta, která se dnes dálnicím vyhýbají. Tenhle krok by zároveň odlehčil dopravě v místech okolo dálnic, kde si firmy známky nepořizují.

  • Zavedení daně z leteckého paliva

Letecké palivo by nemělo být osvobozené od daně. Pokud si hrajeme na ekologii, nemůžeme zvýhodňovat leteckou dopravu tím, že funguje na levné, ale nešetrné palivo. Tečka.

  • Explicitní odklon od fosilních paliv

Podíl elektromobilů na celkovém počtu prodaných aut každoročně stoupá a dá se předpokládat, že se popularita ekomobility ještě zvýší, jakmile se k bateriím přidá vodík.

Snad kromě skutečných nadšenců milujících vůni benzínu pak zbude jen málo těch, kdo by chtěli kupovat nespolehlivá a na provoz i servis drahá auta, když budou moci mít bateriové nebo vodíkové. Možná to ve Škodovce neslyší rádi, protože jim ujel technologický vlak, ale přerod výroby osobních aut proběhne brzy a rychle, pod diktátem trhu.

Pokud tedy nechceme, aby Škoda dopadla stejně jako Nokia, když se jí do cesty postavil iPhone, měla by Česká republika začít tento přerod aktivně podporovat a pomoci českým firmám, aby neztratily dech.   

Netýká se to přitom jen osobních automobilů, důležité je také iniciovat vývoj vodíkových palivových článků pro těžká vozidla - lokomotivy, nákladní automobily, říční lodě, speciální vozidla i stavební stroje.

Sečteno podtrženo, ať už se na programové prohlášení vlády a její priority díváte z kteréhokoliv úhlu pohledu, některé skutečnosti nelze přehlížet a Green Deal je jednou z nich.

Pro někoho může být se svou zelenou dychtivostí příliš levicový, ale teď už se ho stěží zbavíme, proto pokud nechceme, aby Česku ujel vlak, je potřeba podívat se na budoucnost naší země i jeho optikou. Zleva.   

Autor: Milan Balahura | úterý 8.2.2022 19:45 | karma článku: 12,71 | přečteno: 411x
  • Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 175x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 423x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 548x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik