Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

TGV PSE: Zrození legendy

TGV je už druhý den v Česku a jak ukazují tisíce fanoušků, kteří si ho doteď přišli prohlédnout zblízka, má tenhle hurikán na kolejích pořád co nabídnout. 

Já k nim rozhodně patřím a mám proto obrovskou radost, že se po dlouhých 31 letech podařilo zprostředkovat zážitek z TGV českým fanouškům přímo v naší zemi. Naposledy se tu totiž francouzská vysokorychlostní souprava objevila v roce 1991. A když už jsme u historie, v dnešním 1. díle miniseriálu o TGV, který jsem pro stejné blázny do vlaků, jako jsem já sám, připravil, u ní i zůstaneme: pojďme si říct něco o vzniku téhle francouzské legendy na kolejích.  

Model TGV PSE rame 16, který bude v Česku až do soboty (harmonogram jeho tour najdete na webu Správy železnic), pochází z první generace TGV. Název TGV PSE přitom modelu dala trať Paříž - Lyon, pro kterou byla jednotka stavěna, tj. Paris – Sud-Est (Paříž – Jihovýchod) neboli LGV Sud-Est. První souprava TGV PSE byla sice dokončena v roce 1978, kvůli důkladnému testování však byla do provozu s cestujícími nasazena až o dva roky později, v září 1980.

První dvě jednotky „Patrik“ a „Sophie“, pojmenované po dětech hlavního konstruktéra, byly testované na přímé trati Colmar – Štrasburk v rychlostech dosahujících i 260 km/h, to byl ale pro budoucího rekordmana teprve začátek.

Už rok po nasazení do provozu totiž jednotka 16, vyrobená jako součást dodávky 109 jednotek TGV pro první trať LGV Paříž – Lyon, dosáhla světového rychlostního rekordu 380 km/h!!

V počátku provozu byla nicméně maximální rychlost omezena na 260 km/h, od roku 1982 pak o 10 km/h víc. A kde jste se vlastně mohli s TGV PSE setkat? Nejprve jen na trati Paříž - Lyon a dál po konvenci, třísystémové jednotky však zajížděly i do Švýcarska (hlavně do Ženevy, Lousane a Basileje). Od roku 1993 pak jednotky začaly jezdit i po nově otevřené LGV Nord z Paříže do Lille, kde také dojížděly poslední kusy. Vůbec poslední TGV PSE byla dodána v roce 1986.

Tím ale příběh TGV PSE nekončí! Víte, kdy vznikl ikonický oranžový design TGV a jak se v čase vyvíjel? A jak jednotku proměnily renovace? Ve druhém díle miniseriálu, který mám pro vás nachystaný už na zítra, dostanete další dávku informací, tentokrát o podobě a konstrukci vlaku. #TGVCESKO

TGV je po 31 letech v Česku!

 

Autor: Milan Balahura | úterý 7.6.2022 21:31 | karma článku: 9,71 | přečteno: 235x
  • Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 175x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 423x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 548x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik