TGV PSE: Reportáž z kabiny
A protože jde doslova o technologický skvost, zjistil jsem si i další konstrukční parametry, o které bych se teď s vámi v rámci druhého dílu miniseriálu o TGV rád podělil.
TGV PSE je vůbec první komerční jednotkou TGV, a to se dvěma lokomotivami a osmi vloženými vozy. Mezi těmi je celkem 7 tzv. Jacobsových podvozků, přičemž krajní podvozky vložených vozů a podvozky lokomotiv jsou klasické a zároveň hnané. Jde tak o jediné TGV, které používá hnané podvozky v části pro cestující.
Důvodem tohoto řešení byl nízký výkon použitých motorů, což se zopakovalo i v soupravě TGV – TMST nebo u korejské KTX. Obě soupravy jsou dlouhé 400 metrů a jednotky lze pro zvýšení kapacity spojovat do dvojic, nicméně nikdy s jiným typem než TGV PSE.
Na chvíli se ale ještě vrátím k Jacobsovým podvozkům umístěným mezi vložené vozy. Na podvozku sedí nosný rám (skrz který se prochází), do něhož se zavěšují sousední vagony. Takhle sdílené podvozky mají totiž při vysokých rychlostech v provozu klidnější chod.
Navíc se ukazuje, že i při vykolejení se vlak chová mnohem lépe než klasická souprava: tím, že je podvozek sdílený pro dva vagóny, musí být vagony kratší než standardní vagon, aby byl zachován limit tlaku 17 tun na nápravu.
Což je sice nevýhoda této konstrukce, ta však může být vyvážena tím, že kratší vagony mohou být o něco širší. ?V době výroby prvních TGV byl také silným argumentem pro takovou konstrukci fakt, že se žádná sedačka nenachází nad koly, což mělo přispět k většímu pohodlí cestujících.
Co se týče skříně vozidla, je vyrobena ze svařovaných profilů opláštěných plechem AC52 se sníženou korozí. Rám je z vysokopevnostní oceli, přičemž u novějších TGV jsou některé prvky rámu navrženy tak, aby se v případě nárazu deformovaly a pohltily tím část energie.
Zajímavý je taky hliníkový blok se strukturou včelího vosku, umístěný v čumáku, který při střetu s velkou překážkou absorbuje náraz a ochrání tak strojvedoucího.
A teď hurá na lokomotivy! Vzhledem k tomu, že je i krajní podvozek vagonů hnaný, jsou v prostoru nad ním umístěny ventilátory chlazení (a zavazadlový prostor). Následují oddíly první a druhé třídy, kdy každý vagón končí WC nebo úložným prostorem na zavazadla. V modernizovaných interiérech je navíc další místo pro zavazadla uprostřed vagónu.
Ve středu soupravy mezi první a druhou třídou se pak nachází barový vůz Kromě baru jsou zde i nějaké technologie, nicméně ve všech testech, kdy byly pro snížení hmotnosti odpojovány vagony, zde byl bar ponechán… Francouzi se prostě nezapřou.
Na závěr ještě k samotné kabině strojvedoucího (kterou jsem si náramně užil!). Jak už jsem zmínil, strojvedoucí je chráněn proti nárazu do pevné překážky hliníkovým deformačním blokem v čumáku. Přední sklo je navíc odolné proti zásahu skleněnou lahví letící rychlostí zvuku.
Uvnitř má strojvedoucí k dispozici klasický francouzský volant na nastavení výkonu a nad tachometrem je display TVM 300 nebo TVM 430, který ukazuje maximální povolenou rychlost v daném úseku trati a v úseku nadcházejícím.
To je pro dnešek vše, v zítřejším díle se do útrob TGV podívám ještě hlouběji - dáme si rekapitulaci technických parametrů. #TGVCESKO
Milan Balahura
Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?
Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.
Milan Balahura
Mnoho cyklistů - planety Země smrt?
Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...
Milan Balahura
Nedráždi Čínu bosou nohou!
Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?
Milan Balahura
Stará špína v Novém světe
Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...
Milan Balahura
Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?
Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant
Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat:
34 310 - 39 458 Kč
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 941x
Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.
S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.
Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.