Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VRT jako Včas a Rychle Tambudeš!

Minulý týden je definitivně fuč a s ním i TGV, které se po tour v Česku vrátilo zpátky domů. Nezbývá, než si ptát, proč se vlastně strhlo tolik povyku kvůli 40 let starému, vyřazenému vlaku? Vážně jsme v Česku tak pozadu?

Budu upřímný: ano, jsme pozadu. Minimálně tedy pokud jde o vysokorychlostní tratě (VRT). A právě proto Správa železnic prodloužila loni v říjnu poradenskou smlouvu s francouzským národním železničním dopravcem SNCF Reseau, který nám v Česku s přípravou VRT pomáhá. V rámci této spolupráce tak TGV nebyl do České republiky zapůjčen jako muzejní kousek k prohlížení, ale jako symbol úspěšné koncepce vysokorychlostní železniční dopravy, která ve Francii funguje už desítky let – a z níž si pro naši zemi můžeme vzít to nejlepší.

Možná se ptáte, proč by pro nás ohledně budování VRT měla být vzorem zrovna Francie a ne třeba Německo, k němuž máme blíž, nebo ultrapokrokové Japonsko?

Kromě dlouholeté zkušenosti s provozem VRT, z níž můžeme čerpat, je pro nás francouzský vzor vhodný i kvůli řešení tratí, které kopírují terén. Tím se snižuje potřeba budování umělých staveb (například mostů a tunelů) a logicky i finanční náročnost.

Snadnější začlenění VRT do krajiny zároveň zjednodušuje procesy, jimiž je při přípravě výstavby VRT nutné projít. Ve finálně se tak mohou VRT realizovat levněji a rychleji.

A když píšu „rychleji“, na mysli máme už v roce 2040, kdy je díky výstavbě VRT předpoklad zkrácení dojezdové doby z Prahy do všech krajských měst o půl hodiny až hodinu. Přesně tak, třeba do Ostravy byste místo necelých 3 hodin cestovali jen 2, to samé platí v případě Karlových Varů. Do Brna by se dojezdová vzdálenost zkrátila dokonce o hodinu a půl!

Všechna krajská města by každopádně byla z Prahy vlakem dosažitelná maximálně do cca dvou a čtvrt hodiny. Ruku v ruce s výstavbou VRT pak jde i další modernizace železniční sítě, díky níž by se rychlá doprava měla stát do 20 let dostupnou minimálně pro 75 % obyvatel České republiky.

Tenhle ambiciózní plán aktuálně zahrnuje přípravu celkem tří VRT, na níž je v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro letošní rok alokováno 508,6 mil. Kč.

VRT, která se v budoucnu pravděpodobně stane nejvytíženější, je naplánovaná na trase Praha – Brno – Ostrava a Brno – Břeclav (Vídeň, Bratislava). Dojde tak ke spojení tří největších měst v naší zemi, vlaky na této trati nicméně obslouží i Jihlavu, Olomouc a další regionální centra.

Druhá větev systému tzv. Rychlých spojení vznikne na trase Praha – Ústí nad Labem – Drážďany, čímž se Česká republika propojí se zeměmi západní Evropy. Hlavní směr do Německa uspokojí vnitrostátní i přeshraniční přepravní poptávku pro segment osobní i nákladní dopravy, zároveň však spoj výrazně zrychlí dopravu mezi Prahou a severními Čechami, které jsou jedním z regionů nejvíce zasažených negativními dopady ekonomických změn.

VRT na trase Praha – Hradec Králové/Pardubice – Wrocław pak propojí hlavní město s východočeskými aglomeracemi, v nichž žije více než 200 000 obyvatel. Cesta z Prahy sem bude trvat jen okolo 30 minut a hlavní směr do Polska navíc zajistí rychlou dopravu do turisticky oblíbených Krkonoš a Orlických hor.

Ekologicky i ekonomicky

A když už jsme u těch hor, na rozdíl od řady jiných řešení patří VRT, kde je zajištění prostupnosti krajiny a ochrany před hlukem rovnou součástí projektové dokumentaci, mezi infrastrukturní stavby ohleduplné ke svému okolí. Nejen, že nové tratě výrazně přispějí k dekarbonizaci české ekonomiky - doprava na nich má rovněž potenciál rychle nahradit krátké a střední lety. O tom, že nové generace vysokorychlostních vlaků jsou až o 30 % úspornější, ani nemluvě.

Teď když to všechno víte, asi si říkáte, že a) VRT jsou vážně super a už abychom je v Česku měli, b) dělá tuhle reklamu Balahura zadarmo nebo mu za ni někdo platí?

Skutečnost je taková, že pracuji na Správě železnic, kde se jako ekonomický analytik přípravě VRT v Česku přímo věnuji. Zaprvé to však není žádné tajemství a zadruhé, kdo mě zná, ví, že vysokorychlostním tratím odjakživa fandím.

O tom, jak velkou kvalitativní změnu může VRT přinést obyvatelům regionu, který protíná, jsem se ostatně přesvědčil loni na podzim v Rennes. Tohle krásné staré město uprostřed Bretaně bylo v roce 2017 propojeno vysokorychlostní tratí s Paříží a od té doby jde pořád nahoru.

V důsledku napojení na VRT totiž Rennes investovalo do rozvoje regionu okolo 2 miliard Eur, které putovaly na opravy a budování nových silnic, cyklostezek, škol, školek, parků a další občanské vybavenosti. Ještě předtím ale město vykoupilo téměř všechny volné pozemky v sousedství stanice, aby se mohlo přímo podílet na rozvoji jejího okolí.

Atraktivita lokality tím výrazně stoupla a s ní i ceny nemovitostí, platy zaměstnanců v místních firmách a především životní úroveň obyvatel regionu. Což je pro mě nakonec ten nejlepší argument, proč VRT fandit i nadále.

 

Autor: Milan Balahura | pondělí 13.6.2022 20:34 | karma článku: 8,97 | přečteno: 316x
  • Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 175x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 423x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 548x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany

26. dubna 2024  10:37

O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...

Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety

26. dubna 2024  10:35

Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  10:24

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik