Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Železniční deník, 4. den: Nádražní blues

Poslední den na francouzských železnicích mám za sebou. Dnešek příznačně patřil hlavně nádražím, odkud jsme odjížděli se slzou v oku - ale taky spoustou podnětů a rad ohledně vysokorychlostních tratí, které vezeme zpátky do Česka.

O tom, co všechno jsme od Francouzů zjistili a proč i díky tomu stále věřím, že je budování vysokorychlostních tratí v naší zemi skvělý nápad, ale až později. Ve vlaku to přece jen drncá a já bych pro vás rád na víkend připravil ucelenější, nerozhrkané čtení.

Co jsme tedy zažili dnes? V 6 hodin ráno jsme vyrazili na východ Francie, konkrétně do Mylhúz (francouzsky Mulhouse), kde se nachází jedno z největších železničních muzeí světa. Už samotná cesta byla nicméně zážitek. Z Paříže se nejdřív jede na Lyon, a to nejstarší vysokorychlostní tratí ve Francii LGV SUD EST, která byla spuštěná v roce 1983. Poté se další vysokorychlostní tratí LGV Rhin-Rhone z roku 2011 pokračuje u Dijonu až do Mylhúz.

Tímhle způsobem překonáte 387 km, které Paříž od Mylhúz dělí, za pouhé 2 hodiny a 45 minut! Pro srovnání, nejmodernější český vlak Pendolino zvládne podobně dlouhou trasu z Plzně do Olomouce (357 km) za 3 hodiny a 59 minut.

V přepočtu to znamená, že vzdálenost kratší o 30 km jede o hodinu a čtvrt déle než francouzské vysokorychlostní vlaky na místních vysokorychlostních tratích. Jde o jednoduchý příklad ilustrující neocenitelných 40 let zkušeností, pro které je právě Francie tím nejlepším místem v Evropě, kde se můžeme o provozu vysokorychlostních tratí učit.

Po příjezdu do Mylhúz jsme se z nádraží vydali do železničního muzea Cité du Train, kam jezdí speciální jednotka Tramtrain – v podstatě taková vlaková souprava na tramvajových kolejích. V muzeu nás pak čekalo historické okénko o vývoji železnice, od první lokomotivy až po TGV. Dozvěděl jsem se tady taky řadu (pro milovníky železnic pikantních) zajímavostí.

Jestlipak třeba víte, jak vznikl náš normální rozchod kolejí 1435 mm? Jeho kořeny sahají až do starého Říma a odpovídá vzdálenosti zadků dvou koní, kteří vedle sebe táhli káru… No dobře, ve skutečnosti se jedná o tzv. Stephensonův rozchod, který vznikl v Anglii a je široký 4 stopy a 8,5 palce. „Aby se to dobře pamatovalo, že… Angličani jsou stejně divní,“ pronesl náš francouzský průvodce.

Na jedné z fotek z muzea pak najdete mimo jiné řez skladbou železniční tratě, z níž je patrné, jak složitá je její stavba. To však zdaleka není jediná komplikace, která rozvoj železniční infrastruktury zdržuje.

K největším výzvám evropské železniční dopravy doteď patří její mezinárodní propojení, jež primárně brzdí dvě stále stejné věci: rozdílnost kolejového rozchodu a napájecích soustav u jednotlivých národních dopravců.

Napájecí soustavy se sice daří aspoň částečně sjednocovat na výhodnější střídavé napětí, ale vzhledem k tomu, že i Česká republika používá dvě různé napájecí soustavy, jde o pořádně nákladný a zdlouhavý proces. Jediné štěstí je, že lze odlišné trakce překonat uvnitř lokomotiv, takže se nakonec můžete s tou samou dostat z Prahy třeba až do Paříže.

Čas v muzeu utekl strašně rychle, a tak nezbývalo než se připravit na cestu domů. Poslední chvíle před odjezdem jsme strávili na nádraží ve Štrasburku, které obslouží 20 milionů cestujících ročně. Tohle číslo z něj po pařížských a lyonském nádraží dělá největší železniční nádraží ve Francii. Současnou podobu získalo v roce 2007, kdy byl do provozu uveden 1. úsek LGV EST z Paříže do Štrasburku.

Abychom ale nekončili smutně nádražním loučením, mám pro vás ještě odpovědi na pár otázek, které v souvislosti s vysokorychlostními tratěmi dostávám nejčastěji:

  • Co je pro rychlost vlaku omezující? A jak je možné, že nelze použít silnější elektrický motor, s nímž by jel vlak mnohem rychleji?

Omezující pro rychlost je vždy trolej, kterou sběrač nesmí strhnout. Proto se vždy při rychlostních rekordech říká strojvedoucímu, jakou maximální rychlost nesmí překročit, a konkrétní železniční trať je na novou rychlost nutné upravit.

  • Jak dlouho trvá zastavit vlak, který jede rychlostí 300 km/h?

Jsou to přesně 3 minuty.

ŽELEZNIČNÍ DENÍK, 4. den

Řez skladbou železniční tratě

 

Autor: Milan Balahura | pátek 5.11.2021 19:18 | karma článku: 0 | přečteno: 87x
  • Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 181x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 424x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 548x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Příměří v nedohlednu. Jednání Izraele s Hamásem v Káhiře ztroskotala

5. května 2024  18:31

V Káhiře v neděli skončila jednání o příměří mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem,...

Kdo vlastní české firmy. Zahraniční kapitál roste, počet Rusů v čele klesá

5. května 2024  18:22

Ruský kapitál v českých firmách od invaze na Ukrajinu a s ní spojenými sankcemi klesá, některé...

Měření lebek či nucená převýchova. Sámové podávají svědectví o křivdách

5. května 2024  18:20

Krádeže území, odebírání dětí na převýchovu nebo pseudovědecké experimenty. To je pouze část...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik