Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

TGV PSE: Zrození legendy

TGV je už druhý den v Česku a jak ukazují tisíce fanoušků, kteří si ho doteď přišli prohlédnout zblízka, má tenhle hurikán na kolejích pořád co nabídnout. 

Já k nim rozhodně patřím a mám proto obrovskou radost, že se po dlouhých 31 letech podařilo zprostředkovat zážitek z TGV českým fanouškům přímo v naší zemi. Naposledy se tu totiž francouzská vysokorychlostní souprava objevila v roce 1991. A když už jsme u historie, v dnešním 1. díle miniseriálu o TGV, který jsem pro stejné blázny do vlaků, jako jsem já sám, připravil, u ní i zůstaneme: pojďme si říct něco o vzniku téhle francouzské legendy na kolejích.  

Model TGV PSE rame 16, který bude v Česku až do soboty (harmonogram jeho tour najdete na webu Správy železnic), pochází z první generace TGV. Název TGV PSE přitom modelu dala trať Paříž - Lyon, pro kterou byla jednotka stavěna, tj. Paris – Sud-Est (Paříž – Jihovýchod) neboli LGV Sud-Est. První souprava TGV PSE byla sice dokončena v roce 1978, kvůli důkladnému testování však byla do provozu s cestujícími nasazena až o dva roky později, v září 1980.

První dvě jednotky „Patrik“ a „Sophie“, pojmenované po dětech hlavního konstruktéra, byly testované na přímé trati Colmar – Štrasburk v rychlostech dosahujících i 260 km/h, to byl ale pro budoucího rekordmana teprve začátek.

Už rok po nasazení do provozu totiž jednotka 16, vyrobená jako součást dodávky 109 jednotek TGV pro první trať LGV Paříž – Lyon, dosáhla světového rychlostního rekordu 380 km/h!!

V počátku provozu byla nicméně maximální rychlost omezena na 260 km/h, od roku 1982 pak o 10 km/h víc. A kde jste se vlastně mohli s TGV PSE setkat? Nejprve jen na trati Paříž - Lyon a dál po konvenci, třísystémové jednotky však zajížděly i do Švýcarska (hlavně do Ženevy, Lousane a Basileje). Od roku 1993 pak jednotky začaly jezdit i po nově otevřené LGV Nord z Paříže do Lille, kde také dojížděly poslední kusy. Vůbec poslední TGV PSE byla dodána v roce 1986.

Tím ale příběh TGV PSE nekončí! Víte, kdy vznikl ikonický oranžový design TGV a jak se v čase vyvíjel? A jak jednotku proměnily renovace? Ve druhém díle miniseriálu, který mám pro vás nachystaný už na zítra, dostanete další dávku informací, tentokrát o podobě a konstrukci vlaku. #TGVCESKO

TGV je po 31 letech v Česku!

 

Autor: Milan Balahura | úterý 7.6.2022 21:31 | karma článku: 9,71 | přečteno: 235x
  • Další články autora

Milan Balahura

Železnice jako otloukánek pražské dopravy: jak je vrátit do hry?

Vlaky s sebou nesou vůni dálek, prázdnin, řízků v alobalu. I pražští politici se tak k železniční dopravě chovají, jako kdyby se jich vlastně netýkala. Železnice přitom mají potenciál výrazně Pražanům ulehčit život.

22.9.2022 v 17:40 | Karma: 9,61 | Přečteno: 181x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Mnoho cyklistů - planety Země smrt?

Včera jsem zahájil tradiční letní cykloutour, během které mám vždy spoustu času přemýšlet. Tentokrát jsem si při šlapání vzpomněl na zajímavou úvahu nazvanou “Jízdní kolo je pomalá smrt planety"...

6.8.2022 v 11:57 | Karma: 11,54 | Přečteno: 424x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Nedráždi Čínu bosou nohou!

Konfliktů ve světě je v poslední době mnoho a mezi ně patří i neutuchající spor mezi Čínou a Tchaj-wanem. Na jeho půdorysu však včera USA rozehrály riskantní hru, která se nemusí vyplatit. Co přesně se tu stalo?

4.8.2022 v 16:43 | Karma: 13,51 | Přečteno: 548x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Stará špína v Novém světe

Nedávné rozhodnutí amerického Nejvyššího soudu zrušit federální právo na potrat poslalo USA plnou parou vzad. Otázkou je, kolik dalších strašáků z minulosti bude ještě oživeno, než se v ní slavná bašta demokracie zcela utopí...

13.7.2022 v 18:24 | Karma: 10,36 | Přečteno: 325x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Milan Balahura

Kdo rychle dává, dvakrát dává: tak na co naše vláda čeká?

Tohle přísloví jste už určitě slyšeli a možná i zažili v praxi. Bohužel je však zjevně cizí naší vládě, která čas pro účinnou pomoc zaspala a teď už se jen snaží zpomalit děsivý trend chudnutí českých domácností.

29.6.2022 v 21:45 | Karma: 12,24 | Přečteno: 327x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Příměří v nedohlednu. Jednání Izraele s Hamásem v Káhiře ztroskotala

5. května 2024  18:31

V Káhiře v neděli skončila jednání o příměří mezi radikálním palestinským hnutím Hamás a Izraelem,...

Kdo vlastní české firmy. Zahraniční kapitál roste, počet Rusů v čele klesá

5. května 2024  18:22

Ruský kapitál v českých firmách od invaze na Ukrajinu a s ní spojenými sankcemi klesá, některé...

Měření lebek či nucená převýchova. Sámové podávají svědectví o křivdách

5. května 2024  18:20

Krádeže území, odebírání dětí na převýchovu nebo pseudovědecké experimenty. To je pouze část...

Záchranka na maratonu ošetřila 52 běžců po kolapsu, do nemocnice museli čtyři

5. května 2024  13:30,  aktualizováno  17:53

Záchranáři na Pražském mezinárodním maratonu ošetřili 52 běžců, vesměs po kolapsu. Informovali o...

  • Počet článků 26
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 941x
Jsem patriot z Prahy 9, fanoušek železnic a šťastný táta dvou dcer. Hlavně kvůli svým dětem se snažím měnit věci kolem sebe k lepšímu.

Vždycky mě bavilo spojovat lidi, protože společně toho dokážeme mnohem víc než sami. Třeba i změnit to, co se na první pohled změnit nedá. Tahle myšlenka tak provází všechno, co dělám, od organizace dětských táborů po práci na Správě železnic, kde se starám o jejich modernizaci - aby si lidi byli zase o kus blíž.

S cílem zastavit nesmyslné developerské projekty na pražském Proseku jsem se nakonec pustil i do politiky. Společně s řadou dalších patriotů z Prahy 9 se nám podařilo zástavbu zarazit a teď se snažíme pracovat na tom, aby se tahle krásná městská část dál rozvíjela.

Jsem členem ČSSD, v roce 2019 jsem za tuto stranu kandidoval do Evropského parlamentu.  

Seznam rubrik